הערות1. עמדה זו מתועדת בהקדמה לספר "צופן בראשית". 2. תיאור מפורט ומתועד היטב של דרך החתחתים שהובילה לפרסום המדעי נמצא בספר "צופן בראשית". 3. למאמר הקש כאן. 4. זו בעצם המנטרה הקבועה של מתנגדי המחקר, והובעה בפירוש מעל כל במה ותחת כל עץ רענן. למשל, מנחם כהן (התש"ס): הפן הדתי והפן המדעי של הוויכוח על הקודים המוצפנים בתורה בדילוג שווה. נמצא באתר: 5. למשל, בתגובתם להפרכתנו את טענותיהם שפורסמו בכתב העת CHANCE (כרך 11 מס' 4, 1998), כתבו מאיה בר-הלל, דרור בר-נתן וברנדן מקי: "We don't even have a formal position on whether Codes exist" א. פרופ' מאיה בר הלל טענה בפומבי כי תוצאות WRR הושגו על ידי תרמית, וזאת לפני שהחלה לבדוק את הנושא. [זאת היתה תגובתה הקולנית והפומבית להצגת עבודת WRR ב"מרכז לחקר הרציונליות" באוניברסיטה העברית בירושלים על ידי פרופ' ישראל אומן בשנת התשנ"ב (1992).] ב. פרופ' ברנדן מקי פירסם התנגדות דומה לנושא (באינטרנט, באפריל 1996 למניינם), בטרם ערך את בדיקותיו. ג. פרופ' אברהם הסופר כתב מאמר על התנגדותו למחקר, בטרם שלחתי לו תדפיס של מאמרנו טרם פרסומו. בעניין דוגמא א' דלעיל, מאלפים הם דברי פרופסור ישראל (רוברט) אומן בנידון:
(הדברים לקוחים מתוך פירסום מס' DP#365 של "המרכז לחקר הרציונליות".) שים לב להבדל בין התיאור של פרופסור אומן את עמדת פרופסור בר הלל לעומת הציטטה מדבריה בהערה 5. 7. יש להבחין בין היסודות שלהם קיימת מסורת: לבין נושא המחקר: והנה, בעוד יסודות (1) ו(2) מחייבים, אין הכרח אמוני לנכונותה של הפרשנות הנזכרת ב(3), וכל שכן שאין הכרח שבאמונה לכך שפרשנות זו ניתנת להוכחה במתודה מדעית-מתימטית. 8. המחזיק בעמדה כזו סובר, שנבצר מאת נותן התורה לדאוג לכך, שיימצא בידינו נוסח תורה המכיל צפנים כאלה. |